Després d'haver llegit la reflexió i d'haver vist aquests dos vídeos m'agradaria que em diguéssiu què us sembla el visual thinking. Creieu què és útil pels nostres alumnes? Creieu que és útil per nosaltres? Què us ha impactat més del que ha dit en Jimmy? I del que ha dit la Mercedes?
Podeu fer un CANVA, una presentació, un document, respondre... el que volgueu!
Crec que el visual thinking és molt útil per l’alumnat i per a nosaltres. Perquè és cert que retenim molt més a la memòria els missatges que van acompanyats d’imatges que li donen sentit. Millora molt més la comunicació entre tots.
A mi el que més m’ha impactat del Jimmy és la suggerència de deixar de fer presentacions empobrides de significat com la de 28 làmines per explicar l’accident del Columbia, i que tots som capaços de visualitzar i dibuixar aprofitant el nostre hemisferi dret del cervell.
De la Mercedes em quedo amb que per tenir competència comunicativa hem d’utilitzar la part lingüística i també les imatges, i que per fer dibuixos només ens calen les formes bàsiques i les línies. Penso que això ho hauríem d’aplicar com a mestres i que els nostres alumnes també ho fessin servir.
Penso que les reunions de coordinació entre mestres en les que s’han de prendre decisions pedagògiques o organitzatives en les que hi ha diferents opinions ens aniria molt bé la tècnica dels post-its i consensuar quines solucions triem. M’ha agradat molt aquest exercici que els ha proposat la Mercedes en el vídeo.
En la meva feina utilitzo sovint els pictogrames amb l’alumnat NESE, però a vegades no els tinc a mà o no responen al que necessito explicar i llavors dibuixo: explico amb dibuixos què ha passat o què passarà, dibuixo a les agendes per a que ho puguin explicar a casa (acompanyat de paraules per als progenitors) i sempre em funciona. A més estant sempre atents quan dibuixo “en directe”.
Hola!
La neurociència és una gran aliada per donar suport a les estratègies de pensament visible, com ho ha sigut i ho és qualsevol àmbit en el que estigui en joc una comunicació eficient i efectiva. No en va els gràfics, mapes, esquemes són elements indispensables en les publicacions científiques (podríem dir que els gràfics estadístics són estratègies de pensament visible). El nostre sentit de la vista ens aporta un 80% de la informació que ens arriba de l'entorn, i és la que arriba més ràpidament al cervell.
Molt d'acord amb en Jimmy Figueroa i molt ben explicat, clar i resumit.
La Mercedes Corretge és una experta en comunicació però en aquest vídeo la veritat és que no m'ha atret gaire com a comunicadora, ni m'ha aportat res de nou...en aquest vídeo, insisteixo, i penso que dona peu a confusions i malinterpretacions. En canvi crec molt recomenable la seva web ;)
Em plantejo les estratègies de pensament visible com una reelaboració de la informació amb intenció comunicativa que passa per: entendre i comprendre els continguts fins a ser capaç de resumir o simplificar aquesta informació, que en comptes de paraules clau utilitza imatges (sense espectatives sobre com ha de ser el dibuix) que representin els conceptes clau, connectors, seccions, jerarquies en la informació, i ús de paraules que es complementin amb les imatges...de manera que en un temps més curt que llarg i en un cop de vista siguis capaç d'entendre la idea i les relacions que es poden donar en la informació donada. I això es fa, o hauria de fer-se, tenint en compte algunes mínimes nocions de composició, color, psicologia del color, imatge i disseny...perquè sigui encara més efectiu ( en el cas dels docents, per exemple) i no passem d'un excés de paraules a un excés de gargots.
Una mica l'esquema de tota la vida però més divertit.
Hola a tots,
Els dos vídeos m'han semblat molt interessants.
En el primer tenim que hem de prestar més atenció al nostre hemisferi dret, el que és més creatiu. Aquest hemisferi moltes vegades no l'utilitzem, i no li donem cabuda en la nostra vida diaria.
En el segon vídeo m'ha agradat molt. Mercedes Corrretge ens mostra que la informació la podem fer arribar a través de les paraules i a través de la imatge. Penso que a través de donar la informació més visual crec que podem arribar a molts més alumnes, a ajudar aquests alumnes que tenen més dificultat amb la via de les paraules, per exemple nens amb dislexia o TEA.
Crec que és el moment de perdre la vergonya i començar a utilitzar-ho. En el meu cas crec que serà molt profitós pels alumnes que tinc a l'aula amb dificultats.
Hola, us passo un document que he fet amb el padlet de les ponències de Jimmy Figueroa i Mercedes Corretge; l'únic que el títol em surt tallat...
Si teniu algun problema per obrir-lo, m'ho dieu!
Gràcies!
Núria Flores
Hola,
Sobre les preguntes proposades a la part 1 del mòdul 2:
Des que som petits els colors ens atrauen i també ho fan els dibuixos. És per això que es treballa molt amb dibuixos, sensacions, aspectes visuals... a Educació Infantil.
Així doncs per què això canvia quan ens fem grans?
Des de la meva experiència, és el propi sistema que deixa de banda la part més expressiva i espontània de l'alumnat per fircar-se al sistema de la llengua escrita. No és perquè ens agradi o sí, però la Gene passa una sèrie de proves diagnòstiques a 3r i 6è a les quals els centres hi ha de respondre amb bons resultats respecte del que es demana.
Molts cops això succeeix perquè comencem a tenir sentit del ridícul i ens fa vergonya ensenyar els nostres dibuixos, anem deixant-los de fer.
Però i si deixem això de costat?
Possiblement el que passa és que hi ha una pobre transmissió de coneixements en les situacions d'ensanyament-aprenentatge. Potser això provoca en segons qui un fracàs escolar futur o unes baixes espectatives respecte del sistema educatiu.
Retenim més a la nostra memòria allò que associem amb una imatge o un dibuix?
Per tant... com et planteges tu el visual thinking?
Penso que és una opció més per treure el màxim profit a les situacions d'ensenyament-aprenetatge. Si una cosa he vist en els meus vint anys d'experiència es la utilitat dels diferents mètodes i l'assertivitat de les criatures, Penso que hem d'aplicar el màxim de tècniques contrastades cientificament perquè puguin servir al major nombre d'alumnes i que ningú o ninguna es quedi enrere.
Els dos vídeos són interessantísims, i m'han fet reflexionar.
D'en Jimmy Figueroa vull comentar el tema de les presentacions en powerpoint. A l'inici va ser una eina poderosa per a la comunicació d'informació, crec que encara, tot i la competència que hi ha, pot ser un bon recurs. Però en el moment que la diapositiva està plena de lletra... per a mi ha perdut el seu poder. Per llegir el que ens estan explicant a la pantalla...
La Mercedes Corretge m'ha encantat. Explica que tots tenim 2 maneres de veure la realitat, visual i auditiva, i que les dues són necessàries per a una visió més completa de la realitat, i que, fins ara, la part d'imatge i de dibuix s'ha deixat de banda. I, segons ella, és fàcil dibuixar, tot és pot fer amb les figures geomètriques. Segur que es pot, però ens caldrà perdre la por ;)
Tot això m'anima a fer les coses d'una altra manera. Jo normalment ja faig servir molt les imatges acompanyant a l'explicació, de fet passo moltes hores buscant la millor imatge per a cada concepte que vull representar. També m'he fet conscient que a la pissarra (i a les tutories individuals) faig servir molt dibuixos, cal donar un pas de gegant més i fer-ho també en les explicacions més teòriques.
El vídeo d'en Jimmy Figueroa se centra bàsicament en la necessitat d'utilitzar més l'hemisferi dret. Anima a buscar el propòsit i el significat i visualitzar la informació. Sintètic i concís.
Pel que fa a la Mercedes Corretge, m'ha encantat. Domina molt bé la tècnica, ens ha explicat amb exemples i dinàmiques el per què cal dibuixar i gargotejar, ens ha empoderat a fer-ho, amb dinàmiques i feedbacks constructius.
A més, ens ha deixat clar que dibuixar i utilitzar la imatge no és cosa de nens, ni és un fet merament artístic, és una necessitat en la societat en què vivim, ja que la visió, comprensió i comunicació complerta de la realitat només és possible des dels camps visual i verbal treballats conjuntament i amb sentit.
M'ha encantat la frase "Eso de una imágen vale más que mil palabras no me gusta, prefiero la de una imágen con las palabras adecuadas nos da mucho más".
Crec que també és MOLT IMPORTANT el tema del DIBUIX DE CONCEPTE, del DIBUIX DE COMPRENSIÓ. Ja que potenciem la competència comunicativa i l'aprendre a aprendre a nivell gràfic. L'activitat de síntesi, la trobo interessantíssima per treballar amb els infants els resums!
També m'ha encantat la dinàmica final, ja que l'he vist súper enriquidora a nivell d'aula. A les dinàmiques que des d'Escola Nova 21 ens feien als centres hem utilitzat dinàmiques molt similars, de dibuixar el procés, de dibuixar què hem vivenciat en una dinàmica, de treballar amb postits idees personals per després generar una idea grupal... M'ha encantat!!!! Ja tinc mil idees de coses que podem fer a l'aula!
Gràcies!
Hola. Ambdós vídeos són interessants per reflexionar sobre el poder de les imatges amb o sense la comunicació escrita. El TED del Figueroa reafirma des de l'explicació anatòmica com l'aprenentatge hauria de ser molt més intuïtiu, en el sentit de incentivar la creativitat per aprendre abans del adoctrinament. He vist tota la conferència de Corretge, entre d'altres coses planteja com representar gràficament els diferents conceptes. D'alguna manera demana un treball d'abstractització, ve a ser com buscar l'essència per comunicar sense superfluïtat. Aquesta és una premissa en la meva manera d'aplicar la creació i una eina molt interessant per fer arribar als estudiants conceptes. Gràcies!
M’ha agradat molt el vídeo de Jimmy Figueroa, i fa pensar que davant un problema tècnic com era el que tenia el Columbia la única cosa que feren fou una presentació, que evidentment no va servir de res. I penso que en el mon actual estem tots plegats submergits en una muntanya de paperassa moltes vegades inútil i poc clarificadora. I que jo mateixa he caigut en el parany de quan es parla de la competència de comunicar centrar-ho tot en el llenguatge ja sigui verbal o escrit, i ara veig que hi ha altres possibles maneres de comunicar, i que sovint resulten molt més directes i senzilles.
Del video de la Mercedes Corratge el que m’ha agradat més és que proporciona molts exemples del que pot ser el visual thinking. El video sobre Adolfo Suárez només amb icones l’he trobat impressionant. A més es veuen alumnes practicant en una classe en directe i els comentaris de la Mercedes sobre les seves aportacions, i no sembla tan difícil. Només cal atrevir-se i començar .
Jimmy Figueroa posa de manifest els beneficis del pensament visual en la comprensió del món que ens envolta.
Mercedes Corretge amplia aquesta idea definint de manera clara el concepte de visual thinking i explica com el pensament visual i verbal es complementen en el nostre dia a dia.
Exposa diferents idees que trobo interesants i fan reflexionar:
- Torna a sortir la idea de que socialment de lligar la competència comunicativa a la part oral i escrita deixant de banda el llenguatge visual.
- Dibuixar per comunicar en sap tothom, ja que és una capacitat innata però esta desentrenada.
- Moviment d’alfabetització visual en els currículums escolars.
- Poder dels icones i símbols per a comunicar i comprendre. Més representatiu que no pas les imatges d’arxiu.
- Treball conjunt de les paraules i les imatges.
- 2 pilars de la comunicació visual: icones, símbols, ... i el pensament visual.
- Permet resoldre problemes, tenir en compte diferents punts de vista, veure alternatives, etc.
Exposicions ben interessants que segur ens aportaran molt en el dia a dia a l’aula.
Un cop vist els dos vídeos, crec que se’m presenta una molt bona oportunitat! Estic molt contenta de fer aquest curs ja que supera totes les meves expectatives. Veig un ventall molt gran alhora de facilitar al alumnes el seu aprenentatge, on ells hi podran escollir la millor manera per a expressar-se, donat que l’assignatura de filosofia es basa en conceptes molt complexes i densos, que podran aprendre molt més fàcilment, tot fomentant el pensament creatiu.
El vídeo d’en Jimmy Figueroa tracta, bàsicament, de fer-nos entendre que hem de prendre consciència del tipus de presentacions que fem: hem de tenir en compte que no poden estar plens de lletres i fets ràpidament, donat no facilita la transmissió de coneixements. En canvi, una presentació que transmeti els coneixements a través de la visualització i activació de l’hemisferi dret del cervell (on hi resideix el llenguatge no verbal, les emocions i els sentiments i la intuïció i l’expressió artística), si que facilitarà aquesta transmissió.
Per una altra banda, la Mercedes Corretge, emfatitza l’ús de les imatges per a ajudar a generar idees i millorar l’expressió utilitzant, fins i tot, metàfores visuals en conceptes complexos per assolir l’aprenentatge. És més, n’utilitza el recurs de l’extracció d’idees d’un fragment de text per a construir una narrativa visual, tot tenint en compte el contingut d’aquest. Aquest últim m’ha meravellat, ja que a classe en faig us sovint d’anàlisi de textos. Ja miraré a veure si als alumnes els és molt més fàcil entendre aquests utilitzant aquesta tècnica!!!
M'han semblat molt interessants. Realment, crec que amb noves idees podem arribar a més alumnes. Potser ara és una bona ocasió per sintetitzar idees. M'ha semblat molt interessant la feina d'aquesta professional en fer resums de documents polítics espesos. Ara hem de decidir i deixar molt clar quina és la informació que volem que els nostres alumnes interioritzin. Hem de canviar la manera de transmetre, perquè moltes vegades no tindrem tot el temps del món. Crec que porta molta feina però que val la pena que nosaltres mateixos siguem capaços de saber què és l'essència i com podem transmetre-ho d'una manera clara.
També estic d'acord amb que les presentacions de PWP estan una mica contaminades. Quan els alumnes no saben què fer, posen quatre coses, que es moguin i creuen que han fet una bona síntesi de la informació. A vegades no tenen ni sentit ni cohesió ni res de res. Hi ha presentacions, que no són dels alumnes que no hi ha qui les aguanti.
Potser és hora de treure la pols als retoladors, pensar imaginar.
Seguim!!
Tots els videos que estic veient (no mirant) m'interessen moltíssim. El tema d'aquest curs em provoca curiositat infinita i ganes d'experimentar amb els alumnes. Després de més de 20 anys de professió, cal reinventar-se i saber "veure" que la realitat és una altra diferent, i cal adaptar-se.
J. Figueroa focalitza el seu discurs en la importància que té utilitzar bé i potenciar les habilitats del nostre hemisferi dret (creativitat, eloqüència, inventiva), perquè històricament s'ha donat més importància a l'esquerre, amb el llenguatge verbal, matemàtiques, capacitat d'anàlisi...(és la meva opinió). Encara avui, malauradament, sento comentaris de certs professors que cataloguen la intel.ligència d'un alumne en funció de les seves capacitats matemàtiques i analítiques. "Aquest nen és limitat perquè suspèn les matemàtiques" i en canvi en llengües és excel.lent!, els dic jo.
M.Corretge ens mostra com d'útil i important és potenciar la competència comunicativa amb la paraula i la imatge. Com hem vist en altres videos, el concepte d'associar imatge a paraula era històricament pejoratiu. Ella ens explica molt bé com fer-ho i ens mostra els seus treballs, increïbles, quina gran capacitat de síntesi visual que té! i a temps real! Obres d'art del visual thinking!
Sembla fàcil però crec que és molt difícil, perquè fer un visual thinking vol dir haver entès perfectament les explicacions teòriques i saber-les transmetre, descodificar-les. Com diu la Corretge, tots sabem dibuixar, és com un instint existent abans del llenguatge, i l'exemple el trobem a les coves prehistòriques d'Altamira i altres.
Com diu la Raquel, fora vergonyes. Cal sortir de la zona de confort i experimentar, ser creatius.
Molt bona síntesis, et felicito!!!
Dos vídeos super interessants. M'han agradat molt tots dos
Sense dubte, el visualthinking em sembla mot interessant, pràctic i fins i tot molt divertit. Penso que pels docents és una eina útil i molt motivadora pels alumnes i facilitadora, que els ajudarà a comprendre millor els conceptes i els ajudarà a memoritzar el que aprenen, ja que retenim més a la memòria el que associem a una imatge o dibuix.
En Jimmy Figueroa ens diu que hem de pensar més visualment i prestar més atenció a l'hemisfer dret, que és el que ens permet ser creatius, per exemple. Són éssers amb poderoses capacitats visuals i extrasensorials i ho hem d'aprofitar.
La Mercedes Corretge ens deixa clar que percebem el món de manera visual i verbal i que hem de fer servir totes dues per tenir una visió completa de la realitat. Ens parla de Dan Roam, de Rudolf Arnheim i del procés del pensament visual amb 4 pasos: 1.mirar, 2.ver, 3.imaginar i 4.mostrar. No necessitem saber dibuixar bé, només amb formes geomètriques i línies podem dibuixar-ho tot. I la deficinió també ens deixa clar els beneficis del pensament visual: "Metodología creativa que utiliza el dibujo y las palabras para explotar el pensamiento, generar ideas y ayudar a comunicar con efectividad".
Doncs, només ens queda perdre la vergonya, començar a practicar i aplicar-ho a la nostra matèria a l'aula!