Quin punt consideres més important? Per què? Posa un exemple!
PART 2:
Crear un vídeo, no cal que hi aparagueu a la vegada, on expliqueu una activitat que dissenarieu amb TBL.
49 comentarios
Me gusta
49 comentarios
scho
30 ago 2020
Part 2:
presentació en vídeo de l'activitat TLB per quart
Gràcies!
Me gusta
Admin
30 ago 2020
Contestando a
Moooooolt bé!!! Geniaaaaal!
Me gusta
Meri Pamies
30 ago 2020
hola,
Aquesta és la meva proposta de la part2
Me gusta
Admin
30 ago 2020
Contestando a
Wow!!!!!! Súpeeeeeer! 😮😊
Me gusta
scho
29 ago 2020
Part 1:
Crec que tots els punts poden ser igualment importants, depenent de quin és l'objectiu de l'aprenentatge i en quina fase de l'aprenentatge estigui l'alumnat. En la meva matèria, sense dubte, i dels punts senyalats, és Generar idees creatives...crec que per això s'ha de saber comparar i contrastar, potser no deduir però sí intuir que les parts són importants en un tot, classificar i definir, resoldre problemes, avaluar la finalitat d'unes fonts i saber prendre decisions amb destresa. Creativitat és un procés amb diverses fases i actituds.
Exemple: dissenyar un model de casc per descens de bicicleta de muntanya per persones d'una franja d'edat entre 35-50 anys. Una proposta per alumnat d'un grau superior de disseny. Per això has de posar en marxa molts dels punts anteriors i engloba la creativitat artística amb la tècnica, o al menys has de tenir molt en compte diversos factors tan anatòmics com de seguretat i salut, velocitat, tipus de caigudes...ara m'ho invento, però per aquí va la idea.
Me gusta
Admin
29 ago 2020
Contestando a
T’he entès a ma perfecció! Molt ben explicat i argumentat!
Me gusta
Meri Pamies
29 ago 2020
Part 1
Jo em quedaria amb prendre decisions amb destresa. Cada vegada més a cicle inicial hem trobo alumnes que els hi costa molt prendre desicions autonomament. Perfereixen que se'ls hi digui en tot moment el que han de fer. Saben resoldre les tasques que són més repetives on no han de prendre desicions. En canvi, al moment que es proposa una tasca molt més oberta no saben que fer, es perden.
Crec que s'ha de treballar aquesta part de prendre decisions per cada vegada més ser autònoms i poder desenvolupar els altres punts. No es poden generar idees creatives, ni avaluar la fiabilitat d'unes fonts per exemple si no saps prendre desicions per tu sol.
Me gusta
Admin
29 ago 2020
Contestando a
Molt ben argumentat!!
Me gusta
jsande
28 ago 2020
2a part
Aquí us deixo un vídeo de la proposta de treballar els nutrients a partir de TBL, centrat el el tot i les seves parts.
Doncs com la majoria de company@s crec que tots els punts són igual d'importants. Però em centro i penso en l'alumnat amb el qual treballo ara, noi@s de més de 16 anys amb lleugeres dificultats intel·lectuals, a qui els costa força acceptar els canvis. Crec que per a ells, deduir per què les parts són importants per a un tot pot ajudar-los molt per assolir conceptes i aprenentatges. Amb algunes coses ja ho hem fet, però no de manera conscient, així que m'ho prenc com a repte per aquest curs, preparar les activitats tenint en compte aquest punt.
Per exemple, quan treballem l'alimentació, el nutrients (macro i micronutrients), que puguin deduir què li passaria al cos si un d'ells no l'introduim en la nostra alimentació, que ells facin aquesta cerca.
I relacionat amb això, amb la cerca, destaquem molt sempre el tema de la fiabilitat de les fonts. He de dir que molts d'ells fan copia-enganxa sense ni tan sols llegir el que posen, però els insisteixo molt en buscar la informació en diferents llocs, i que la wikipèdia, tot i estar bé, no és garantia de veracitat.
Me gusta
Admin
29 ago 2020
Contestando a
Holaa!M'han agradat molt els arguments que has emprat!Gràcies!
Me gusta
JAVIER RICARDO SUBIAS ARILLA
26 ago 2020
Mòdul 5, 2a part.
Hola,
Clicleu a sobre per visualitzar la meva proposta:
Gràcies i salutacions,
Xavier
Me gusta
Admin
26 ago 2020
Contestando a
Eiii! Genial! Felicitacions!
Me gusta
JAVIER RICARDO SUBIAS ARILLA
24 ago 2020
Hola,
El fet que el TBL intenti deixar de banda l’aprenentatge memorístic ja és bo de sortida. D’aquesta descripció també es pot extreure la idea que aquest mètode es basa en un aprenentatge de la vida i per a la vida i totalment transferible (…aplicat en el nostre dia a dia). Per últim i molt important promou una construcció de l’aprenentatge des del pensament crític i creatiu (… basat en el pensament crític i creatiu.). Gràcies a aquests aspectes l’alumnat es fa propi el nou coneixement ja que sorgeix des del seu interior al fer-se preguntes, nous plantejaments, generar hipòtesis, etc.
En quant a quin dels punts considero més important, crec que tots ho són, però m’he decantat pel que diu ‘Fer prediccions’. Amb aquest tipus d’activitat es dona un empoderament de les criatures, ja que se’ls permet fer una projecció de les pròpies vivències sobre aquest aprenentatge cap a situacions futures, a curt, mig o llarg termini. Aquestes prediccions mai són incorrectes ja que venen donades des de la pròpia vivència. En tot cas després hi hauria d’haver la comprovació. Per exemple, a infantil, es donen multituds de situacions on apliquem el mètode científic amb les seves prediccions (hipòtesis) sobre el que pot passar en determinades situacions, sobre tot a l’experimentació. En aquests casos és molt important la part de les prediccions i la comprovació in situ d’aquestes. Imaginem-nos que treballem el concepte de sura-no sura i després de treure els coneixements previs i de fixar entre tots i totes aquests conceptes, hem de veure què passarà amb els objectes que tenim (una pedra, una moneda, una pilota, un tap, etc.) al introduir-los a l’aigua. És en aquest moment que donarem la paraula a les criatures i faran les seves prediccions sense censura per després comprovar-les.
Des del meu punt de vista es treballa la creativitat i el pensament lliure sense censura. D’aquesta manera es dona peu a la formació de persones que pensaran sobre les coses que les envolten sense esperar que ningú marqui un camí fixe a recórrer i en definitiva, persones lliures que intentaran la recerca de solucions als problemes, d’un món millor i d’una societat més justa.
Me gusta
Admin
24 ago 2020
Contestando a
Moltes gràcies per la intervenció! M’ha agradat molt el teu punt de vista, el comparteixo...!!
Me gusta
Núria Flores Verdaguer
21 ago 2020
Hola, aquí adjunto la 2a activitat del mòdul 5, és un vídeo que m'ha costat de fer perquè no sabia com incloure l'àudio.
penso que totes les parts estan interrelacionades perquè els alumnis puguin aprendre més i millor... A l'hora de fer un writing, per exemple, els alumnes han de prendre decisions amb destresa (què explicaran i com), tot i que prèviament hauran hagut de generar idees creatives i hauran hagut de seqüenciar-les, i quan les ordenen és quan estan resolent problemes del tipus 'Com expresso 'aniré a la platja en anglès?' i hauran hagut de recórrer ,o no, a uns fonts d'informació com diccionaris o traductors per expressar-ho que per ells són fiables. Un cop tenen el writing fet, cal pensar que cada part del writing forma part de tota la redacció i que les diferents parts són un tot (i que el writing forma part d'un altre tot que és una unitat didàctica, etc).
Encara que tot està interrelacionat, penso que el més important és prendre decisions amb destresa, així l'activitat que fan els alumnes tira endavant i evoluciona... i aquí entra el tema de generar idees creatives, ordenar-les, fer prediccions i deduccions, pensar que cada element forma part d'un tot, etc. També prendre decisions com escollir un tema, fa que els alumnes perdin por a fer segons quines activitats com ara una exposició oral o un writing.
Me gusta
Admin
21 ago 2020
Contestando a
Hola, Núria!
No se m’acudeix millor manera d’exemplificar! Gràcies!
ÉS UN ABP EN EL QUAL HI INTRODUEIXO LA RUTINA DE PENSAMENT VEIG, PENSO, EM PREGUNTO.
DINS EL PROJECTE HI HAURIA MÉS ACTIVITATS, DE REFLEXIÓ, DE VISIONAT DE VÍDEOS I LECTURES COL·LECTIVES SOBRE VALORS DE COEDUCACIÓ I IGUALTAT DE GÈNERE... HI HAURIA IMPLICACIÓ A L'HORA DE CREAR LES RÚBRIQUES... REFLEXIONS A TRAVÉS DE CONVERSES DIALÒGIQUES A L'AULA...
ESPERO QUE HO HAGI FET BÉ. HA ESTAT UN CURS EXPRÈS, PERÒ M'HI HE ESFORÇAT I HE APRÈS! HE INTENTAT SER CREATIVA... JEJEJEJ
GRÀCIES!
Me gusta
ylarrosa
15 jul 2020
PART 1
Jo crec que el punt més important de tots és el de GENERAR IDEES CREATIVES, ja que sense aquesta habilitat NO podem demanar a l'alumnat que prengui decisions amb destresa, que pugui classificar o definir sense tenir unes pautes de com fer-ho, que pugui donar més d'una possible explicació causal, que pugui fer prediccions, hipòtesis, deduccions... i sobretot, un infant que no tingui ben entrenada la destresa de generar idees creatives, tindrà greus problemes per sortir-se'n en la resolució de problemes de tot tipus que s'anirà trobant al llarg de la vida.
Un exemple que pot semblar molt senzill: un dia d'estiu resulta que plou i no tenim paraigues... però ens cal sortir... quin problema! què fem? Cal fer deduccions, podem analitzar dades sobre el temps atmosfèric i fer-ne interpretacions que ens serveixin per seqüenciar què podem fer, en quin ordre i per què en aquest ordre o per què així i no d'una altra manera, cal buscar diferents opcions, diferents estris, materials, peces de roba que tinguem per casa, ens podem construir un paraigues provisional, podem trucar a algú que ens reculli, o que ens porti un paraigues, o bé parlar amb qui teniem cita per trobar la forma de que no calgui anar-hi tu, i vingui ella... hi ha 1000 opcions que cal desestimar, o no. El poder de decisió i la creativitat són la clau per resoldre tots els problemes del dia a dia! Així doncs, en els reptes que ens provoquen indagar i experimentar per aprendre, la creativitat i el foment de l'autonomia són essencials.
Me gusta
Admin
15 jul 2020
Contestando a
Súpeer!!! M’ha agradat molt l’exemple que has posat!
Me gusta
ylarrosa
15 jul 2020
Contestando a
No se com fer el vídeo... volia explicar una activitat i au... fent pantallassos en un power i explicant, però la veritat és que no tinc temps... i si avui s'ha de tenir acabat...
Me gusta
ALBA LLANES FERNANDEZ
14 jul 2020
PART 2: Comparteixo part del temari de 1r de Batx. Estic molt contenta de com ha quedat. He aprés moltíssim i crec que ho incorporaré d'ara en endavant a les classes virtuals. Espero que agradi. 😀
Me gusta
Admin
14 jul 2020
Contestando a
A mi m’encanta!!!
Me gusta
unmicroclima
14 jul 2020
Part 2
He fet una presentació PowerPoint per introduir una nova activitat. La idea és que demostrin que han entès les dues activitats prèvies aplicant-les combinades en l'activitat presentada. El vídeo podria ser millor en persona :)
Me gusta
Admin
14 jul 2020
Contestando a
Bona feina!
Me gusta
unmicroclima
14 jul 2020
Part 1
Personalment em sento molt afí al que s'anomena TBL, i sobretot pel que fa a assignatures dins d'un cicle de Joieria Artística. Sóc del parer que els enunciats poden restringir i intento donar-los pautes sense limitar-los. Tot i que són adults, en general necessiten d'un enunciat més aviat concret, quan és molt general es perden. He donat diferents assignatures, n'hi ha que permeten més llibertat i d'altres que menys. En el cas d'ensenyar tècnica, em vaig trobar que l'escola ja té tot el programa establert, cosa que m'ha facilitat molt la tasca de docent, però amb els anys trobo que està plantejat diferent de com ho veig jo. Així que he començat a introduir canvis i penso que amb els Visual Thinking serà més fàcil arribar a plantejar-los els perquès!!! de la manera que està estructurat no hi ha perquè, hi ha fes-ho així. Per exemple, >Fer prediccions no es contempla en el dictat. A l'hora de la presentació fem tots plegats el >Fer deduccions, és una manera de reflexionar sobre el que ha passat. Em sembla pertinent introduir el >Fer prediccions amb l'enunciat per poder comparar el que s'havia imaginat i el que ha sigut un cop finalitzat el procés. Per altre banda aquest és un exercici intrínsec a la creació, prendre consciència és el que ens fa créixer i ajuda a poder seguir creant.
Punts com >Prendre decisions amb destresa >Generar idees creatives >Classificar i definir >Seqüenciar o >Resoldre problemes formen part del procés creatiu tant artístic com de disseny. És quelcom palès que s'ha d'anar observant en el procés. De totes maneres comentar-ho sempre ajudarà a tenir-ho en compte. Gràcies!
Me gusta
Admin
14 jul 2020
Contestando a
Holaaa!
Una reflexió molt interessant. Jo també trobo que els pot ajudar a anar més enllà i que els por servir per a ser més creatius...
Gràcies!
Me gusta
ALBA LLANES FERNANDEZ
13 jul 2020
PART 1:
Si hagués d’escollir un de tots els punts que promou el TBL seria la Resolució de problemes sense cap dubte, donat que, segons el meu parer, engloba la majoria dels altres punts. Per simplificar-ho, diguéssim que, en seria l’objectiu final de tots aquest punts. Crec que una ment creativa no es centra en allò donat i busca de fer-se preguntes constantment, per tant es qüestiona absolutament tot (compara i contrasta) inclús els propis pensaments, és capaç de prendre decisions amb destresa...
Per tant, una ment que és capaç de resoldre problemes, per a la matèria de Filosofia (i d’altres), significa poder qüestionar-se qualsevol informació rebuda per a poder extreure’n la base en si mateixa, és a dir, d’una noticia, poder preguntar-se si realment és així com ens ve explicat o, potser, hem de revisar les fonts d’aquesta, si hi ha més informacions, quina qualitat en donen, etc.
Per una altra banda, també a Filosofia (com a qualsevol altra assignatura), ser capaç de comprendre un text i extreure’n les idees principals, saber que volen dir i quina relació hi ha entre elles -deduir perquè les part són importants per a un tot- és de vital importància, i molt més actualment. Si un alumne és capaç d’entendre les idees principals, és capaç d’expressar-les i fer que d’altres siguin capaços i així promoure el diàleg i l’aprenentatge a través d’expressar les idees pròpies.
Me gusta
Admin
13 jul 2020
Contestando a
Gràcies, Alba! Un cop més has fet una gran participació!
Me gusta
Sílvia Sabaté Elias
13 jul 2020
En els cursos als que faig classe i des de la meva matèria treballem el mètode científic. Hi ha molts punts en els que coincideix amb aquests que ens heu posat. És molt important observar quin és el problema al qual s'enfronten, decidir quines possibles solucions hi ha i pensar com poden dissenyar un experiment que reprodueixi el problema amb els paràmetres definits i controlats. Un cop fet, analitzar les dades obtingudes, treure'n conclusions i publicar els resultats.
Per tots aquests passos es poden utilitzar tècniques com les treballades en el curs.
Crec que en puc treure molt profit.
Per fer-ho, he fet un vídeo, tal com demaneu i l'he penjat al canal de youtube que tinc per els meus alumnes.
També he preparat una fitxa per treballar on he aplicat els continguts treballats al curs.
Quin punt consideres més important? Per què? Posa un exemple!
Es fa difícil poder-ne escollir només un, ja que considero que estan força lligats i relacionats els uns amb els altres.
Em sembla que potser n’hi ha alguns que podríem considerar més “globals” ja que crec que ja porten en porten d’altres implícits. Com per exemple:
- Prendre decisions
- Generar noves idees
- Donar explicacions
- Resoldre problemes
D’aquestes 4 potser encara podria afinar una mica més i em quedaria, tal i com ja han proposat algunes companyes, amb Resoldre problemes.
Crec que en aquest món tant canviant hem d’estar preparats per a poder fer front a situacions noves, inesperades, complexes, ... és a dir ser capaç de donar resposta als problemes o situacions que se’ns puguin plantejar.
Un exemple molt clar davant el qual ens hem trobat totes i tots en els darrers temps és la situació generada pel COVID. Ben cert que ens ha obligat a viure situacions que ni tan sols podríem haver imaginat, i per tal de poder seguir mirant endavant (tot i la complexitat del què s’ha viscut), cadascú des del seu lloc, professió, etc. ha hagut de repensar i reinventar el seu dia a dia.
Aquest exemple també posa de manifest la connexió entre els diferents punts que anomenava a l’inici.
PART 2:
Crear un vídeo, no cal que hi aparegueu a la vegada, on expliqueu una activitat que dissenyaríeu amb TBL.
Moltes gràcies per la teva sinceritat davant de la difícil situació d’escollir! També, felicitar-te pel vídeo i la proposta d’activitat!
Me gusta
mireiamaso1
10 jul 2020
PART 2 MÒDUL 5: aquí teniu el video sobre una activitat d'acord amb el TBL.
Me gusta
NEREA MONTAÑO SÁNCHEZ
10 jul 2020
Contestando a
Molt interessant!!!! Ens servirà a molts com a proposta d’activitat!! Felicitats! Gràcies a tu!
Me gusta
mireiamaso1
10 jul 2020
útils sense que les sapiguem fer servir? desenvolupar el pensament crític i destriar el gra de la palla és el principi de tot. Ser crítics davant la "infoxicació" és vital per poder resoldre problemes, comparar, deduir, generar idees creatives, etc.
Avaluar la fiabilitat de les fonts és per a mi el punt més important.
Vaig realitzar un projecte basat en les "fake news" a 2n i 4t d'ESO (com detectarles, dubtar de la veracitat, recórrer a les fonts autèntiques) i va donar molt bon resultat. La majoria d'alumnes admetien que no es plantejaven la veracitat de certes notícies (sobre el coronavirus en va haver moltíssimes) perquè donavan per creïbles totes aquelles que apareixien en les seves xarxes preferides. Vull pensar que va ser molt útil!
Me gusta
NEREA MONTAÑO SÁNCHEZ
10 jul 2020
Contestando a
Molt bon exemple! A més a més van poder aprendre amb una realitat molt propera a ells!!!
Part 2:
presentació en vídeo de l'activitat TLB per quart
Gràcies!
hola,
Aquesta és la meva proposta de la part2
Part 1:
Crec que tots els punts poden ser igualment importants, depenent de quin és l'objectiu de l'aprenentatge i en quina fase de l'aprenentatge estigui l'alumnat. En la meva matèria, sense dubte, i dels punts senyalats, és Generar idees creatives...crec que per això s'ha de saber comparar i contrastar, potser no deduir però sí intuir que les parts són importants en un tot, classificar i definir, resoldre problemes, avaluar la finalitat d'unes fonts i saber prendre decisions amb destresa. Creativitat és un procés amb diverses fases i actituds.
Exemple: dissenyar un model de casc per descens de bicicleta de muntanya per persones d'una franja d'edat entre 35-50 anys. Una proposta per alumnat d'un grau superior de disseny. Per això has de posar en marxa molts dels punts anteriors i engloba la creativitat artística amb la tècnica, o al menys has de tenir molt en compte diversos factors tan anatòmics com de seguretat i salut, velocitat, tipus de caigudes...ara m'ho invento, però per aquí va la idea.
Part 1
Jo em quedaria amb prendre decisions amb destresa. Cada vegada més a cicle inicial hem trobo alumnes que els hi costa molt prendre desicions autonomament. Perfereixen que se'ls hi digui en tot moment el que han de fer. Saben resoldre les tasques que són més repetives on no han de prendre desicions. En canvi, al moment que es proposa una tasca molt més oberta no saben que fer, es perden.
Crec que s'ha de treballar aquesta part de prendre decisions per cada vegada més ser autònoms i poder desenvolupar els altres punts. No es poden generar idees creatives, ni avaluar la fiabilitat d'unes fonts per exemple si no saps prendre desicions per tu sol.
2a part
Aquí us deixo un vídeo de la proposta de treballar els nutrients a partir de TBL, centrat el el tot i les seves parts.
https://view.genial.ly/5f4931c2098e410d71fc942d/video-presentation-modul-5-vt
Hola,
Doncs com la majoria de company@s crec que tots els punts són igual d'importants. Però em centro i penso en l'alumnat amb el qual treballo ara, noi@s de més de 16 anys amb lleugeres dificultats intel·lectuals, a qui els costa força acceptar els canvis. Crec que per a ells, deduir per què les parts són importants per a un tot pot ajudar-los molt per assolir conceptes i aprenentatges. Amb algunes coses ja ho hem fet, però no de manera conscient, així que m'ho prenc com a repte per aquest curs, preparar les activitats tenint en compte aquest punt.
Per exemple, quan treballem l'alimentació, el nutrients (macro i micronutrients), que puguin deduir què li passaria al cos si un d'ells no l'introduim en la nostra alimentació, que ells facin aquesta cerca.
I relacionat amb això, amb la cerca, destaquem molt sempre el tema de la fiabilitat de les fonts. He de dir que molts d'ells fan copia-enganxa sense ni tan sols llegir el que posen, però els insisteixo molt en buscar la informació en diferents llocs, i que la wikipèdia, tot i estar bé, no és garantia de veracitat.
Mòdul 5, 2a part.
Hola,
Clicleu a sobre per visualitzar la meva proposta:
Gràcies i salutacions,
Xavier
Hola,
El fet que el TBL intenti deixar de banda l’aprenentatge memorístic ja és bo de sortida. D’aquesta descripció també es pot extreure la idea que aquest mètode es basa en un aprenentatge de la vida i per a la vida i totalment transferible (…aplicat en el nostre dia a dia). Per últim i molt important promou una construcció de l’aprenentatge des del pensament crític i creatiu (… basat en el pensament crític i creatiu.). Gràcies a aquests aspectes l’alumnat es fa propi el nou coneixement ja que sorgeix des del seu interior al fer-se preguntes, nous plantejaments, generar hipòtesis, etc.
En quant a quin dels punts considero més important, crec que tots ho són, però m’he decantat pel que diu ‘Fer prediccions’. Amb aquest tipus d’activitat es dona un empoderament de les criatures, ja que se’ls permet fer una projecció de les pròpies vivències sobre aquest aprenentatge cap a situacions futures, a curt, mig o llarg termini. Aquestes prediccions mai són incorrectes ja que venen donades des de la pròpia vivència. En tot cas després hi hauria d’haver la comprovació. Per exemple, a infantil, es donen multituds de situacions on apliquem el mètode científic amb les seves prediccions (hipòtesis) sobre el que pot passar en determinades situacions, sobre tot a l’experimentació. En aquests casos és molt important la part de les prediccions i la comprovació in situ d’aquestes. Imaginem-nos que treballem el concepte de sura-no sura i després de treure els coneixements previs i de fixar entre tots i totes aquests conceptes, hem de veure què passarà amb els objectes que tenim (una pedra, una moneda, una pilota, un tap, etc.) al introduir-los a l’aigua. És en aquest moment que donarem la paraula a les criatures i faran les seves prediccions sense censura per després comprovar-les.
Des del meu punt de vista es treballa la creativitat i el pensament lliure sense censura. D’aquesta manera es dona peu a la formació de persones que pensaran sobre les coses que les envolten sense esperar que ningú marqui un camí fixe a recórrer i en definitiva, persones lliures que intentaran la recerca de solucions als problemes, d’un món millor i d’una societat més justa.
Hola, aquí adjunto la 2a activitat del mòdul 5, és un vídeo que m'ha costat de fer perquè no sabia com incloure l'àudio.
https://view.genial.ly/5f3feaa31d09d70d72b95798
Gràcies!
Núria
Mòdul 5, part I:
Hola,
penso que totes les parts estan interrelacionades perquè els alumnis puguin aprendre més i millor... A l'hora de fer un writing, per exemple, els alumnes han de prendre decisions amb destresa (què explicaran i com), tot i que prèviament hauran hagut de generar idees creatives i hauran hagut de seqüenciar-les, i quan les ordenen és quan estan resolent problemes del tipus 'Com expresso 'aniré a la platja en anglès?' i hauran hagut de recórrer ,o no, a uns fonts d'informació com diccionaris o traductors per expressar-ho que per ells són fiables. Un cop tenen el writing fet, cal pensar que cada part del writing forma part de tota la redacció i que les diferents parts són un tot (i que el writing forma part d'un altre tot que és una unitat didàctica, etc).
Encara que tot està interrelacionat, penso que el més important és prendre decisions amb destresa, així l'activitat que fan els alumnes tira endavant i evoluciona... i aquí entra el tema de generar idees creatives, ordenar-les, fer prediccions i deduccions, pensar que cada element forma part d'un tot, etc. També prendre decisions com escollir un tema, fa que els alumnes perdin por a fer segons quines activitats com ara una exposició oral o un writing.
https://drive.google.com/file/d/1RL74Jo3esS_zAi314_vqC_LZsMRp0tUI/view?usp=sharing
FINALMENT M'HE DECIDIT...
ÉS UN ABP EN EL QUAL HI INTRODUEIXO LA RUTINA DE PENSAMENT VEIG, PENSO, EM PREGUNTO.
DINS EL PROJECTE HI HAURIA MÉS ACTIVITATS, DE REFLEXIÓ, DE VISIONAT DE VÍDEOS I LECTURES COL·LECTIVES SOBRE VALORS DE COEDUCACIÓ I IGUALTAT DE GÈNERE... HI HAURIA IMPLICACIÓ A L'HORA DE CREAR LES RÚBRIQUES... REFLEXIONS A TRAVÉS DE CONVERSES DIALÒGIQUES A L'AULA...
ESPERO QUE HO HAGI FET BÉ. HA ESTAT UN CURS EXPRÈS, PERÒ M'HI HE ESFORÇAT I HE APRÈS! HE INTENTAT SER CREATIVA... JEJEJEJ
GRÀCIES!
PART 1
Jo crec que el punt més important de tots és el de GENERAR IDEES CREATIVES, ja que sense aquesta habilitat NO podem demanar a l'alumnat que prengui decisions amb destresa, que pugui classificar o definir sense tenir unes pautes de com fer-ho, que pugui donar més d'una possible explicació causal, que pugui fer prediccions, hipòtesis, deduccions... i sobretot, un infant que no tingui ben entrenada la destresa de generar idees creatives, tindrà greus problemes per sortir-se'n en la resolució de problemes de tot tipus que s'anirà trobant al llarg de la vida.
Un exemple que pot semblar molt senzill: un dia d'estiu resulta que plou i no tenim paraigues... però ens cal sortir... quin problema! què fem? Cal fer deduccions, podem analitzar dades sobre el temps atmosfèric i fer-ne interpretacions que ens serveixin per seqüenciar què podem fer, en quin ordre i per què en aquest ordre o per què així i no d'una altra manera, cal buscar diferents opcions, diferents estris, materials, peces de roba que tinguem per casa, ens podem construir un paraigues provisional, podem trucar a algú que ens reculli, o que ens porti un paraigues, o bé parlar amb qui teniem cita per trobar la forma de que no calgui anar-hi tu, i vingui ella... hi ha 1000 opcions que cal desestimar, o no. El poder de decisió i la creativitat són la clau per resoldre tots els problemes del dia a dia! Així doncs, en els reptes que ens provoquen indagar i experimentar per aprendre, la creativitat i el foment de l'autonomia són essencials.
PART 2: Comparteixo part del temari de 1r de Batx. Estic molt contenta de com ha quedat. He aprés moltíssim i crec que ho incorporaré d'ara en endavant a les classes virtuals. Espero que agradi. 😀
Part 2
He fet una presentació PowerPoint per introduir una nova activitat. La idea és que demostrin que han entès les dues activitats prèvies aplicant-les combinades en l'activitat presentada. El vídeo podria ser millor en persona :)
Part 1
Personalment em sento molt afí al que s'anomena TBL, i sobretot pel que fa a assignatures dins d'un cicle de Joieria Artística. Sóc del parer que els enunciats poden restringir i intento donar-los pautes sense limitar-los. Tot i que són adults, en general necessiten d'un enunciat més aviat concret, quan és molt general es perden. He donat diferents assignatures, n'hi ha que permeten més llibertat i d'altres que menys. En el cas d'ensenyar tècnica, em vaig trobar que l'escola ja té tot el programa establert, cosa que m'ha facilitat molt la tasca de docent, però amb els anys trobo que està plantejat diferent de com ho veig jo. Així que he començat a introduir canvis i penso que amb els Visual Thinking serà més fàcil arribar a plantejar-los els perquès!!! de la manera que està estructurat no hi ha perquè, hi ha fes-ho així. Per exemple, >Fer prediccions no es contempla en el dictat. A l'hora de la presentació fem tots plegats el >Fer deduccions, és una manera de reflexionar sobre el que ha passat. Em sembla pertinent introduir el >Fer prediccions amb l'enunciat per poder comparar el que s'havia imaginat i el que ha sigut un cop finalitzat el procés. Per altre banda aquest és un exercici intrínsec a la creació, prendre consciència és el que ens fa créixer i ajuda a poder seguir creant.
Punts com >Prendre decisions amb destresa >Generar idees creatives >Classificar i definir >Seqüenciar o >Resoldre problemes formen part del procés creatiu tant artístic com de disseny. És quelcom palès que s'ha d'anar observant en el procés. De totes maneres comentar-ho sempre ajudarà a tenir-ho en compte. Gràcies!
PART 1:
Si hagués d’escollir un de tots els punts que promou el TBL seria la Resolució de problemes sense cap dubte, donat que, segons el meu parer, engloba la majoria dels altres punts. Per simplificar-ho, diguéssim que, en seria l’objectiu final de tots aquest punts. Crec que una ment creativa no es centra en allò donat i busca de fer-se preguntes constantment, per tant es qüestiona absolutament tot (compara i contrasta) inclús els propis pensaments, és capaç de prendre decisions amb destresa...
Per tant, una ment que és capaç de resoldre problemes, per a la matèria de Filosofia (i d’altres), significa poder qüestionar-se qualsevol informació rebuda per a poder extreure’n la base en si mateixa, és a dir, d’una noticia, poder preguntar-se si realment és així com ens ve explicat o, potser, hem de revisar les fonts d’aquesta, si hi ha més informacions, quina qualitat en donen, etc.
Per una altra banda, també a Filosofia (com a qualsevol altra assignatura), ser capaç de comprendre un text i extreure’n les idees principals, saber que volen dir i quina relació hi ha entre elles -deduir perquè les part són importants per a un tot- és de vital importància, i molt més actualment. Si un alumne és capaç d’entendre les idees principals, és capaç d’expressar-les i fer que d’altres siguin capaços i així promoure el diàleg i l’aprenentatge a través d’expressar les idees pròpies.
En els cursos als que faig classe i des de la meva matèria treballem el mètode científic. Hi ha molts punts en els que coincideix amb aquests que ens heu posat. És molt important observar quin és el problema al qual s'enfronten, decidir quines possibles solucions hi ha i pensar com poden dissenyar un experiment que reprodueixi el problema amb els paràmetres definits i controlats. Un cop fet, analitzar les dades obtingudes, treure'n conclusions i publicar els resultats.
Per tots aquests passos es poden utilitzar tècniques com les treballades en el curs.
Crec que en puc treure molt profit.
Per fer-ho, he fet un vídeo, tal com demaneu i l'he penjat al canal de youtube que tinc per els meus alumnes.
També he preparat una fitxa per treballar on he aplicat els continguts treballats al curs.
Espero que us sigui interessant.
https://drive.google.com/file/d/1hZLpke83ZNJdrPSWW8j0kLER1rkKNH2O/view?usp=sharing
https://www.youtube.com/watch?v=TWNYkggJESk
PART 1:
Quin punt consideres més important? Per què? Posa un exemple!
Es fa difícil poder-ne escollir només un, ja que considero que estan força lligats i relacionats els uns amb els altres.
Em sembla que potser n’hi ha alguns que podríem considerar més “globals” ja que crec que ja porten en porten d’altres implícits. Com per exemple:
- Prendre decisions
- Generar noves idees
- Donar explicacions
- Resoldre problemes
D’aquestes 4 potser encara podria afinar una mica més i em quedaria, tal i com ja han proposat algunes companyes, amb Resoldre problemes.
Crec que en aquest món tant canviant hem d’estar preparats per a poder fer front a situacions noves, inesperades, complexes, ... és a dir ser capaç de donar resposta als problemes o situacions que se’ns puguin plantejar.
Un exemple molt clar davant el qual ens hem trobat totes i tots en els darrers temps és la situació generada pel COVID. Ben cert que ens ha obligat a viure situacions que ni tan sols podríem haver imaginat, i per tal de poder seguir mirant endavant (tot i la complexitat del què s’ha viscut), cadascú des del seu lloc, professió, etc. ha hagut de repensar i reinventar el seu dia a dia.
Aquest exemple també posa de manifest la connexió entre els diferents punts que anomenava a l’inici.
PART 2:
Crear un vídeo, no cal que hi aparegueu a la vegada, on expliqueu una activitat que dissenyaríeu amb TBL.
Deixo l’enllaç al vídeo que he creat:
https://drive.google.com/file/d/1hkL_cMrv0wcyN2EDQO_v8nQdFN8sg1Mi/view?usp=sharing
PART 2 MÒDUL 5: aquí teniu el video sobre una activitat d'acord amb el TBL.
útils sense que les sapiguem fer servir? desenvolupar el pensament crític i destriar el gra de la palla és el principi de tot. Ser crítics davant la "infoxicació" és vital per poder resoldre problemes, comparar, deduir, generar idees creatives, etc.
Avaluar la fiabilitat de les fonts és per a mi el punt més important.
Vaig realitzar un projecte basat en les "fake news" a 2n i 4t d'ESO (com detectarles, dubtar de la veracitat, recórrer a les fonts autèntiques) i va donar molt bon resultat. La majoria d'alumnes admetien que no es plantejaven la veracitat de certes notícies (sobre el coronavirus en va haver moltíssimes) perquè donavan per creïbles totes aquelles que apareixien en les seves xarxes preferides. Vull pensar que va ser molt útil!